19. januar 2017

Tiden kalder på en ny ledertype

Tiden kalder på en ny ledertype

Novo Nordisks topchef Lars Rebien Sørensen, der to år i træk er blevet kåret som verdens bedste, overlader den digitale omstilling af medicinalvirksomheden til sine arvtagere.

Men hvis verdens bedste leder undslår sig den digitale transformation, hvem er lederen i den digitale tidsalder så, og hvad skal sådan en kunne?

”Jeg er ikke den rette til at drive Novos digitale transformation”

Sådan lød budskabet fra Novo Nordisks afgående CEO, Lars Rebien Sørensen, da han gav et sjældent personligt interview i forbindelse med ND-dagen 2016.

”Jeg kan godt se konturerne af det, men at gennemføre det og se, hvordan vi får forbundet virksomheden med de patienter, der bruger vores produkter. Det tror jeg, at der skal nogle andre kompetencer til, end dem jeg har”.

Topchefen, der to år i træk er blevet kåret som verdens bedste, overlader altså den digitale omstilling af medicinalvirksomheden til sine arvtagere.

Men hvis verdens bedste leder undslår sig den digitale transformation, hvem er lederen i den digitale tidsalder så, og hvad skal sådan en kunne? 

Den nye digitale leder
Frederik Lindhardt er stifter og seniorrådgiver i virksomheden Virtuel Retorik, hvor han rådgiver om digital ledelse og kommunikation. Han peger på, at den digitale omstilling foruden nye forretningsmuligheder, nye typer virksomheder og nye måder at handle og tænke på også bringer en ny type leder med sig: den digitale leder.

”Det handler ikke om at it-chefen eller CIO’en fremover skal stå i spidsen for virksomheden, selvom han nok kommer til at spille en langt mere strategisk rolle. Som digital leder skal man kende til de krav og det tankesæt, den digitale omstilling medfører,” fortæller han.

Læs også: EGN’s digitale ordbog for ledere og (andre) tech-novicer

”De klassiske hierarkiske autoriteter falder sammen. I stedet hersker internettets dogme om, at alle som udgangspunkt har lige adgang, uanset titel og status. Som leder skal man i langt højere grad søge medarbejdernes respekt og anerkendelse”.

Stærke relationer og ansvarsuddeling 
Den vigtigste ledelseskompetence i det nye hierarki er ifølge Frederik Lindhardt evnen til at skabe stærke relationer. Man skal kunne sætte kompetencer i spil; både på tværs af organisationen og med eksterne samarbejdspartnere.

"Man leder ikke alene. Man leder i en vekselvirkning med medarbejderne"

De klassiske faglige ledere bliver i højere grad interne specialister, som det er den digitale leders rolle at sætte i spil.

”Man leder ikke alene. Man leder i en vekselvirkning med medarbejderne. Som sådan bliver ledelsen i langt højere grad lagt ud til medarbejderen, der både skal inddrages og have medbestemmelse,” siger han og fortsætter: 

”Det handler om, at man skal have folk med. Medarbejderne skal motiveres og lederen skal formulere sig bredere end de store linje. Man skal evne at skabe commitment gennem klart definerede formål og muligheder. Det handler om at få medarbejdernes respekt via ord og handlinger og dermed større loyalitet og engagement. På sigt øger det lederens mulighedsrum”.

Kræver omstillingsparathed
Det kan være svært for en traditionel leder med mange års erfaringer at give beslutningerne fra sig. Og i det hele taget tilgå den nye digitalt baserede virkelighed med medarbejder-, kunde- og partnerskabsinddragelse på tværs af platforme, landegrænser og tidszoner.

Læs også: Fremtiden er her nu: Men tænk dig om, inden du digitaliserer

Men det er en ny måde at tænke og gøre tingene på, som man ikke kommer uden om.

”Det starter med accepten af, at der er nogle nye ting på spil og at man må tillære sig en ny måde at lede på, hvis man skal agere i det felt,” lyder det fra den digitale ledelses- og kommunikationsekspert.

EGN Talks: Ask Rostrup og Lars Rebien Sørensen i en snak om personen bag verdens bedste topleder på EGN-dagen 2016.

Følg os og hold dig opdateret om de seneste indsigter og kommende events.