5. oktober 2017

Skal du frygte at robotten overtager dit job?

Hver fjerde dansker frygter at tabe jobkampen til robotterne. Men er der så meget at frygte - og hvem er i så fald de mest udsatte?

Når snakken i kantinen falder på digitalisering, robotisering og kunstig intelligens, ender det ofte i diskussioner om, hvilke jobfunktioner, der kommer til at lade livet for robotterne.

For næsten hver fjerde (24 pct.) af den arbejdende befolkning har, ifølge en analyse fra it-konsulenthuset Avanade, en reel bekymring for, at robotter eller andre systemer baseret på kunstig intelligens vil overtage deres jobs inden for fem år.

Der vil altid være brug for funktioner såsom kvalitetssikring og omdannelse af data til viden.

Men selv om der er jobfunktioner, som uundgåeligt vil blive automatiseret, er virkeligheden, at virksomheder ofte vil kunne bruge medarbejdernes kompetencer andre - og måske sjovere - steder.

“Der vil altid være brug for funktioner såsom kvalitetssikring og omdannelse af data til viden,” siger Alexander Richter, leder af ITU’s I4L-projekt og forsker i digitalisering og ledelse:

Læs også: Fremtiden er her nu - men tænk dig om inden du digitaliserer.

“Men i og med at digitaliseringen også gør arbejdsgangene mere transparente, vil medarbejdere, som er mellemled for informationer, til gengæld være udsatte.”

Rutinen bliver droppet
Industrien har allerede oplevet robotternes indtog på rutineopgaverne og snart står også de administrative opgaver for skud.

I samarbejde med Oxford University lavet Deloitte i Storbritannien i 2016 en liste over de jobfunktioner, hvor risici for, at de helt erstattes af digitale systemer og robotter inden 2030, er størst.

types of roles that are most of risk at automation.JPG

Her blev de opgaver, som er præget af standardisering eller rutine - såsom telesalg, indtastning af data og journalisering, fremhævet som mest udsatte.

Medarbejderne skal kunne følge med
Vurderer man som leder, at visse jobfunktioner bliver overflødige i takt med virksomhedens digitalisering, kan man med fordel se på medarbejdernes kompetencer.

Måske kan virksomheden vinde gavn af deres uddannelse og viden andre steder i organisationen – eventuelt med en form for videreuddannelse i ryggen?

Før man når så langt er første skridt dog at analysere, hvad virksomheden har brug for i fremtiden.

Læs også: EGN's ordbog for dummies - og ledere - i den digitale tid

“Ledere kender ikke til alle systemer og funktioner i virksomheden, og derfor skal man tale med og lytte til medarbejderne, så man er sikker på, at den teknologi man har tænkt sig at implementere fungerer i praksis, og at man har de rigtige folk ansat til at håndtere den,” lyder rådet fra Alexander Richter:

“Og så man skal rulle digitalisering ud i den hastighed, hvor medarbejderne kan følge med. Ellers bliver de utrygge, og det vil resultere i modstand.”

Følg os og hold dig opdateret om de seneste indsigter og kommende events.