18. marts 2020

Sådan kan vi håndtere Coronavirussen sammen

Sådan kan vi håndtere Coronavirussen sammen

Cocktailen bestående af frygten for Corona og styrtdykkende oliepriser fik sidste mandag store konsekvenser på aktiemarkedet verden over.

Samme dag, mandag d. 9. marts, kom det frem, at 35 danskere nu var testet positiv for covid-19. I dag, onsdag d.18. marts lyder antallet på 1.044  smittede danskere, fire dødsfald og 129 indlagte. Står vi i midt i orkanens øje, eller har vi kun set toppen af isbjerget? 

Et af de lande der var først ramt af corona-smitten næstefter Kina, var Singapore. Siden anden uge i februar har Singapore haft ”orange alarm”, som betyder, at alle i landet bør være forberedt på stor smittefare. Nick Jonsson er administrerende direktør hos EGN Singapore, og han beretter i denne artikel om, hvordan arbejdslivet såvel som privatlivet har været påvirket af Coronavirussen siden starten af februar.  

Hvordan håndteres både privatliv og arbejdsliv i Singapore, hvor Corona over længere tid har været en realitet? 
Nick Jonsson udtaler: ”Regeringen her i Singapore har i flæng med den ”orange alarm” introduceret en række anbefalinger til alle arbejdsgivere. De som er mest generet i øjeblikket, er i de kontekster, hvor mange mennesker er samlet. Restauranter, natklubber, skoler og butikker holder stadigt åbent, som de plejer, men flere større begivenheder er blevet aflyst. Der er visse "kontrolpunkter" og anvisninger, der skal gennemgås og introduceres på selv mindre møder og arrangementer, som eksempelvis vores netværksmøder, hvor vi er omkring femten medlemmer samlet hver gang. Alle tilstedeværende får målt deres kropstemperatur inden mødestart, og endvidere skal alle rejsedokumenter fremvises, givet man har været udenlands inden for de sidste to uger. Føler man sig syg, eller har besøgt Kina de seneste uger, er man ikke tilladt at deltage. Vi beder vores medlemmer om ikke at hilse og give hånd til hinanden, hvilket er en uvant situation, - men det fungerer. For at reducere risikoen for smitte har mange virksomheder her i landet delt personalet op i forskellige teams, kørt internt skiftearbejde, og endvidere ses der mere hjemmearbejde. Derudover er alle eksterne møder med kunder og klienter blevet reduceret markant eller helt aflyst.”

I din Facebookstatus fra d. 13. februar snakker du om at ”The show must go on”. Hvor vigtig er supporten blandt medlemmerne i netværksgrupperne pt.?  
Billede1.png

”Den støtte medlemmerne får, og giver hinanden lige nu, er vigtigere end nogensinde før. Det er nogle vanskelige ”balancer”, mange af lederne står overfor lige nu i så udfordrende en situation, hvor man kan let kan føle sig ekstremt ensom og udsat for at tage beslutninger, som kan få store og fatale konsekvenser. Jeg ser dagligt, hvordan ledere hjælper, og vejleder hinanden i deres beslutningstagning, hvor støtte er med til at skabe sikkerhed og tryghed blandt lederne. I vores EGN netværk har vi afholdt to online webinarer med orienteringer fra medicinske eksperter og professorer. Her har vores medlemmer, været i stand til at få svar på de spørgsmål de måtte sidde med. Vores medlemmer bruger vores netværksmøder og vores medlemsapp Members’ Universe til at træffe beslutninger, og få de nyeste opdateringer omkring hvad de skal være bevidste om.” 

EGN Danmark og Covid-19
Hos EGN Danmark forholder vi os også til Corona-krisen med seriøsitet, alvor og respekt. Corona-krisen påvirker alle danske virksomheder og alle danskere i deres hverdag – mere eller mindre. I krisetider kan et stærkt netværk gøre forskellen, og vi mener at, et godt netværk er om end muligt endnu mere vigtigt, personligt og professionelt, for medlem og for virksomhed, når tiderne er svære. EGN har som det eneste netværk i Europa bygget sit eget digitale netværk, Members’ Universe, hvor alle medlemmer 24/7 kan stille spørgsmål om udfordringer til hinanden, få hurtigt svar og starte dialog. I EGN hjælper vi hinanden, uanset hvor vi sidder, og i hvilken position vi sidder i. For at hjælpe vores medlemmer og virksomheder, har vi netop startet et digitalt netværk om Coronavirussen med en erfaren medarbejder som moderator. Her kan alle medlemmer og virksomheder spørge ind til et givent emne, bede om råd i en given situation, give gode råd, hjælpe og få hjælp. Dette kan eksempelvis være omkring rejser, sygdom, salg, produktion mv. Som medlem kan du endvidere hjælpe dine kollegaer, ved at spørge om gode råd på deres vegne. For at hjælpe så meget som muligt, vil alle i din virksomhed have mulighed for at stille spørgsmål eller komme med gode råd gennem dig som medlem, som har adgang til den sociale platform – Ikke medlemmer kan således også få hjælp gennem dig! 

Husk, som medlem af EGN er du aldrig alene med dine udfordringer, derfor har vi foretaget dette specielle tiltag, i kampen om at #makingeachotherbetter. 

Følg os og hold dig opdateret om de seneste indsigter og kommende events.