28. marts 2017

Ekspert: Drop de økonomiske KPI'er

Mange virksomheder præsenterer finansielle nøgletal som strategiske mål uden at sætte prioriteringer for medarbejdernes indsats. Det risikerer en arbejdsindsats, der stikker i hver sin retning, lyder advarslen fra ekspert.

”Nogle virksomheder arbejder med Key Performance Indicators på en destruktiv måde.”

Så kontant er udmeldingen fra Martin Lundbye, dansk landechef for Sucaba og en af Danmarks førende konsulenter inden for Performance Management. I januar 2017 talte han på et netværksseminar for økonomiansvarlige i EGN Netværk Danmark.

”Hvis KPI'er bruges rigtigt, har det en ekstrem stor påvirkning på, hvordan en virksomhed performer i forhold til at forbedre overskuddet. Vi ser virksomheder, der arbejder med KPI’er har en bundlinje, der er markant bedre, end virksomheder, der ikke arbejder med KPI’er,” siger han og uddyber:

”Rigtig brug af KPI'er har en kæmpe betydning for forståelsen af strategien, forståelsen af hvad medarbejderen skal lave – hvad der er mit formål og min rolle i organisationen.  Altså en understøttende måling på hvor god jeg egentlig er til at lave det, jeg er sat i søen til at lave”.

"Rigtig brug af KPI'er har en kæmpe betydning for forståelsen af strategien, forståelsen af hvad medarbejderen skal lave – hvad der er mit formål og min rolle i organisationen.

Udfordringen med at bruge de finansielle nøgletal som virksomhedens KPI'er er, at man kommer for sent ind i processen, og at de sjældent har det rette 'laserfokus' på, hvad der er vigtigt.

”Du ser først tingene, når de ér sket. Du får ikke tidligt nok taget actions på tingene, og du får ikke altid hængt det op på strategien. Det gør man med ”de rigtige KPI’er”, som handler om, hvad det er for nogle aktiviteter, vi laver for at få strategien ført ud i livet. Og som i sidste ende giver en bedre bundlinje selvfølgelig,” forklarer Martin Lundbye.

KPI’erne skal måle strategieksekveringen
Mange virksomheder præsenterer finansielle nøgletal som strategiske mål. Men i følge Martin Lundbye glemmer mange af disse virksomheder at fortælle, hvad man vil gøre for at nå den målsætning og lader det være op til medarbejderne at gætte sig frem til aktiviteter og prioriteringer – med risiko for, at de løber i hver deres retning.

Læs også: Er der plads til nysgerrighed i KPI-hverdagen?

”KPI’erne skal måle aktiviteterne for strategieksekveringen - ikke kun det finansielle resultat. Det vil sige: hvor er vi på vej hen nu i forhold til det, vi gerne vil opnå? Hvis vi gerne vil øge omsætningen ved at få nye kunder, hvad gør vi så for at få nye kunder? Det er de aktiviteter, KPI’erne skal måle på. Og på den måde hænger de uløseligt sammen med strategien,” siger Martin Lundbye.

Floskler der hænger på væggen
Det handler med andre ord om, at bryde forretningsstrategien ned i aktiviteter, der kan måles - ikke kun finansielt.

Og den øvelse skal gå fra toppen og ned gennem afdelingerne til de enkelte teams og i nogle tilfælde endda til den enkelte medarbejder, som på den måde får en værdiskabende indsigt i, hvad der forventes af ham eller hende.

”Den øvelser giver også en god dialog om, hvad strategien egentlig ér, og hvad forstår jeg ved strategien, så det ikke bare er nogle floskler, der hænger på væggen med nogle flotte tegninger. Det er der, hvor vi ofte ser, at den stopper”.

Se video: Drop de økonomiske KPI'er

Følg os og hold dig opdateret om de seneste indsigter og kommende events.