1. marts 2018

Blog: Fortællingens svære kunst

Blog: Fortællingens svære kunst

Forleden sad jeg med til en jobsamtale. Når jeg møder nye potentielle medarbejdere fortæller de naturligvis om de gode resultater og de personlige sejre som gjorde, at de lykkedes i deres tidligere job, og hvorfor de fremtidigt vil lykkes hos os.

Nogle gange går det godt, og andre gange går det rigtig godt!

Når det går rigtig godt, mærker og ser jeg den personlige motivation – fordi personen formår at fremkalde billeder på min nethinde, som jeg kan mærke, og som lagrer sig i hukommelsen.

At anvende storytelling betyder, at vi som ledere kan formidle strategi som er til at forstå, og som virker håndgribeligt og troværdigt.

Vi skal kunne mærke hinandens motivation. Også efter samtalen er ovre, og personen er blevet en del af en ny strategi – og en ny historie.

Skab en stærkere virksomhedskultur
Som leder er jeg optaget af, hvordan jeg skaber mening og forståelse blandt medarbejderen, for de aktiviteter, vi sætter i søen.

Det nytter ikke noget, at vores visioner og vores DNA kun lever på papiret. Det skal leve på gangene, i de fjerneste kroge af virksomheden og naturligvis også uden for virksomheden. Og det skal leve som historier og budskaber der kan fortælles – og genfortælles.

At anvende storytelling betyder, at vi som ledere kan formidle strategi som er til at forstå, og som virker håndgribeligt og troværdigt. Og, hvem ønsker ikke gerne det?

Jeg er ikke Steve Jobs
Men jeg indrømmer gerne: Det er til tider HAMMER svært!

Jeg er ikke uddannet i retorik eller født med Steve Jobs’ naturlige evner for at formidle budskaber, som alle lytter til med tilbageholdt åndedræt.

Læs også: 5 tips til at styrke din storytelling

Jeg synes faktisk, det kan være enormt grænseoverskridende at skulle stille mig op på ølkassen og formidle mine visioner, ambitioner og passioner på en måde, så andre kan forstå det – ikke mindst hensigten med det jeg siger – og spejle sig selv i det.

Tag fat om nældens rod
Men jeg anerkender det også som et unikt redskab til at være nærværende og kunne motivere mine kolleger, fordi historier får os til at relatere os til hinanden og vores fælles ambitioner.

Derfor er det noget, jeg er meget bevidst om. Og noget, jeg virkelig øver mig på at blive bedre til at mestre.

Jeg gik fra jobsamtalen med en helt ny historie – hvordan lyder din historie?

Følg os og hold dig opdateret om de seneste indsigter og kommende events.